fredag 12. september 2014

En vanskelig tid

Herlighet, nå er det lenge siden jeg har vært på bloggen. For å være helt ærlig har jeg vært for satt ut følelsmessig til å orke å skrive om hvordan jeg har det. Å tenke over situasjonen jeg er i har bare gjort meg dårligere. Nå er jeg imidlertid over det verste sjokket, så jeg tror det er på tide å starte opp igjen.

Jeg har i alle år fått høre at problemet mitt er psykisk, og at alt er muskulært. Selv om jeg de siste årene ikke har trodd at det er psykisk så hadde jeg virkelig aldri trodd det legene nå har funnet ut av. Dr Stokke, på RF-klinikken, har påvist at jeg har instabilitet i nakken, og at det sannsynligvis skyldes en skade jeg har gått med helt siden barndommen. Uoppdaget. Og alle symptomene stemmer: slapphet, lysømfintlighet, kjevesmerter, knasing i nakken, vonde hofter og knær. Jeg har jo som jeg har skrevet tidligere funnet behandling. Jeg har rettet opp i skjellettet, kjøpt en bedre madrass etc. Det har hjulpet å rette opp kroppen, og ta hensyn til skaden. Jeg har hele tiden vært på rett vei..

Men likevel.. nakkeskade? Skjer dette virkelig meg?

Og det jo ikke engang det verste. Det aller værste er at man på ingen måte får hjelp i det norske helsevesenet. Det finnes behandling, men man jo finne den selv. Betale for den selv. Nå om dagen leser jeg en tysk bok (!!) for å finne ut av hvordan jeg skal bli bedre.

Det føles veldig urettferdig ut at:

1) Man skal bli anklaget for å innbille seg langvarige, fysiske plager med invalidiserende konsekvenser

2) Sannelig ikke skal få hjelp av norsk helsevesen når man finner ut av hva det er

.... Joda, jeg er optimistisk. Jeg lover. Det er viktig å ikke gi opp. Men jeg blir provosert likevel.. Det var dagens klageinnlegg fra meg.


2 kommentarer:

  1. Hei! Hva er/betyr egentlig instabilitet i nakken? Hvordan fikk du dette påvist? Vet du om dette kan oppdages/utelukkes i en vanlig MR scanner? Takk for hjelpen og takk for innlegget :)

    SvarSlett
  2. Hei! :)

    Instabilitet i nakken vil si at nakken ikke er stabil når den beveges. Jeg vet ikke om du har sett et bilde av en nakke? Nakken består jo av mange nakkevirvler (bein), og disse virvlene holdes på plass av det man kaller leddbånd. Disse leddbåndene holder nakkevirvlene samlet, og kan strekkes slik at man kan bevege. Når leddbåndene ryker eller overstrekkes, som ofte skjer etter ulykker der man skader hode eller nakke, holder ikke leddbåndene nakkevirvlene ordentlig på plass. Og da blir det altfor mye bevegelse i leddet, noe som gjør nakken ustabil.

    Det gir en rekke plagsomme symptomer, og kan være veldig alvorlig hvis det ikke behandles.

    Nei, du kan ikke oppdage det med vanlig MR. Man må ta noe som heter funksjons MR (det får du ikke tatt i Norge) eller fluroskopi. Fluroskopi kan du ta hos dr Stokke i Oslo for kr 3000. Da får du en ordentlig utredning av nakken, og en medisinsk rapport. Se www.drstokke.no for mer info :)

    Du må forresten gjerne melde deg inn i mitt FB forum: https://www.facebook.com/groups/689861611073314/

    Bare spør hvis det er noe mer du lurer på :)

    SvarSlett