søndag 5. oktober 2014

Vi har fått et helsevesen som ikke tar imot kritikk

"Slutt! Nå er det nok. Jeg gidder ikke jatte med deg lenger, jeg orker ikke høre på sytet" skriver Eduardo "Doddo" Andersen til alle som klager over norsk helsevesenet. Han ber oss om å se det store bildet, som viser at helsevesenet har forbedret seg drastisk de siste tiårene. Begeret er visst ikke halvtomt. Eller halvfullt. Det renner over.

http://bloggivest.com/2014/10/03/det-store-bildet/

Skal vi høre på han? Skal vi slutte å syte? Jeg ser ingen grunn til det. Doddo overser nemlig en ørliten, men egentlig ganske stor detalj. Nemlig at forbedringen utelukkende gjelder akutt sykdom. Når det gjelder kronisk sykdom er tilstanden imidlertid en helt annen.

Norge har nemlig den høyeste forekomsten av kroniske smerter i Europa. Studier har også vist at disse plagene ofte holder seg stabile. Har du kroniske smerter nå er sannsynligheten derfor stor for at du har kroniske plager resten av livet.

MEN, som Doddo påpeker, kan du i det minste trøste deg med at du ikke dør av det! Legene skal redde deg når du får kreft. Eller hjerteinnfarkt. Du kan med andre ord se frem til et langt og smertefullt liv. På tide å dra frem partyhatten, og juble for det. Er du ikke så fryktelig fornøyd sier du? Da skal du bare holde kjeft. Ingen skal kritisere norsk helsevesen. Ingen skal kritisere norske leger. Glasset renner jo over for de med akutt sykdom! Da er det ikke særlig kult å ødelegge stemningen ved å være en kronisk festbrems og sytepave.

Kjære Doddo, jeg er en festbrems. Man blir ikke partystemning av å ha smerter over hele kroppen hele tiden. Man får ikke blitt med på dansen når man er kronisk utmattet. Jeg har vært inn og ut av legekontorene i syv år uten å få hjelp av norsk helsevesen. For meg er ikke begeret halvfullt. Det er ikke halvtomt en gang. Det er tomt. Rett og slett. Og min historie er ikke unik. Vi er tusenvis av mennesker som ikke får hjelp for våre kroniske helseplager. Vi er revmatikere, ME-pasienter, nakkeskadde, TMD-pasienter, fibromyalgiere, migrenepasienter som ikke får hjelp. Som får høre at vi innbiller oss langvarige, omfattende, alvorlige helseplager fordi det norske helsevesenet ikke klarer å ta imot kritikk. Eller som får høre at det ikke er noe å gjøre med det, selv om de samme lidelsene behandles i utlandet. Men, det norske helsevesenet er jo ufeilbart så hvorfor skulle det falle dere inn å se utover deres egne landegrenser og kunnskap?

Misforstå meg rett Doddo. Jeg er glad min bestefar overlevde det hjerteinnfarktet. Og at min tante ikke døde av brystkreft. All heder og ære til de som redder akutt syke. Men hva med kronikere?

Du ber oss om se det store bildet, men ser du egentlig helheten selv? 

Kronisk sykdom er en av helsevesenets største utfordringer, for ikke å snakke om et av samfunnets største utfordringer. Sykefraværet kan ikke reduseres før helsevesenet setter fokus på behandling av kronisk sykdom. Livskvaliteten til tusenvis av mennesker kan ikke forbedres før norske leger lærer seg å ta imot kritikk.

Hører du?

Athene Bjerke



--

Følg bloggen min på facebook for oppdateringer :)

www.facebook.com/kronisksykmenoptimistisk

Takk til alle som deler innlegg :)



2 kommentarer:

  1. Jeg er av dem som leste Doddos kommentar og tenkte... ja, han har jo rett i at det har blitt veldig bra på mange måter. Likevel satt jeg igjen med en vond smak i munnen og en slags skamfølelse. For joda, jeg har klaget flere ganger på manglende forståelse i helsevesenet, på arrogante leger og på null hjelp med symptombehandling.

    Jeg fant bare ikke fram til tankene og ordene, men det har du klart. Så tusen takk!
    Hilsen fra ei til som er kronisk festbrems. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for en hyggelig kommentar! :) Jeg følte meg også litt skamfull rett etterpå og veldig provosert, så følte jeg ble nødt til å sortere tankene og skrive et svar. Godt å høre at det er flere kroniske festbremser der ute, hehe :)

      Slett