torsdag 17. juli 2014

På tide å bli med i krigen

Jeg sliter med å puste akkurat nå. Jeg er så utrolig sjokkert. Så sint. Så trist. Så redd. Mest av alt er jeg redd. De siste dagene har jeg vært i kontakt med TMD-foreningen, og de var fortalt meg om situasjonen til hode, kjeve og nakkeskadde i Norge idag. Jeg blir helt paff. Hva skal man si til alt dette?

For det første er det stor skepsis til nakkeskadde blant norske leger. I læreboken min (lærebok i psykiatri) står det skrevet at de aller fleste blir friske av nakkeskader, at man ofte har hatt psykiske problemer i forkant og at nakkeskadde er blant de mest bitre pasientene i norsk helsevesen. Av disse påstandene er det vel det vel bare den siste som er sann: at nakkeskadde er bitre. Og det er sannelig ikke rart med tanke på at de ikke får hjelp. Problemene blir forklart vekk med innbilning og stress. Men det største problemet er ikke legene. Det er forsikringsselskapene, som ikke er tjent med at nakkeskadde får hjelp i og med at bilulykker er den største årsaken bak disse problemene. Legene kjøpes, forskning blir lagt vekk, foreninger undertrykkes og mektige personer beskytter hverandre. Det høres ut som en konspirasjonsteori, og jeg skulle ønske det var det. Det er en skandale at dette er realiteten.

Tilbake sitter uføretrygdede, invalidiserte pasienter. Det er disse menneskene som har dannet TMD-foreningen. Mennesker som i utgangspunktet ikke burde sitte i en forening, men på et legekontor og fått hjelp. De bruker sin tid på dette arbeidet. Den lille tiden de har der de orker. De vet at hvis de ikke gjør noe med situasjonen så kommer de ingen vei.

Jeg bestemte meg for ikke så lenge siden for at jeg ønsket å hjelpe til. Jeg er heldigvis en av de friskere med TMD, foreløbig. Jeg skal ikke legge skjul på at jeg frykter fremtiden. Men jeg har noe å gi på dette tidspunktet. Jeg lover ikke for mye, men jeg lover å gjøre det jeg kan. Jeg kan data. Jeg studerer psykologi, og jeg tror jeg kan spre engasjement. Kanskje. Jeg har et håp.

Jeg har startet en facebook-gruppe for alle som har TMD:

https://www.facebook.com/groups/689861611073314/

Alle er velkomne i denne gruppen. Jeg har laget den slik at ingen skal behøve å føle seg alene i denne situasjonen. For å dele erfaringer. Og for å spre ordet om hva folk kan bidra med.

Jeg har også laget en åpen side det er mulig å like:

https://www.facebook.com/pages/TMD-foreningen-for-personer-med-hode-nakke-og-kjeveproblematikk/581402108644935?ref_type=bookmark

Som sagt, jeg har et håp. Kanskje du har det også? Eller kanskje du vil håpe? Det er mulig å gjøre noe med denne situasjonen, selv om den føles håpløs ut. Tenkt på Martin Luther King. Og alle de andre menneskene gjennom verdenshistorien som har fått til de utroligste ting. Vi har sannheten på vår side. Og vi er mange. Alle kan gjøre litt. Facebook er mektig. Jeg håper du vil like og melde deg inn i siden og gruppen min. Jeg håper du vil anbefale TMD-foreningens side til dine venner. Kunnskap reiser raskt på facebook. Vi kan nå frem. Det er mulig. Jeg har sett det før. Jeg håper at du også vil melde deg inn i foreningen. De er underbemannet, og får ikke støtte fra staten fordi at de mangler betalende medlemmer. Det er det enkelt å gjøre noe med. Meld deg inn her:

http://www.tmdforeningen.no/index.php?option=com_fabrik&view=form&formid=7&random=0&Itemid=145

Vil du være med på å spre budskapet? Alle kan gjøre litt. Selv om vi er syke. Vi har sannheten på vår side. Vi er mange. Vi har håpet.

Jeg puster litt lettere nå. De har kanskje vunnet slag på slag. Men sammen kan vi vinne krigen. We are going to war!

Det er ikke for ingenting at jeg har valgt navnet Athene. Athene var den greske guden for strategi, visdom og krig. Elementer vi trenger nå.

Er du med meg?









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar